Наскільки новим є економічний курс Тимошенко?

21 вересня в Києві Юлія Тимошенко презентувала розроблену під її егідою командою фахівців програму економічних перетворень під назвою «Новий економічний курс».

Серед ключових ідей, який декларує Новий економічний курс –  перехід від олігархічного сировинного устрою до соціальної ринкової економіки інноваційного тип,  боротьба з монополіями, зміна  податкового законодавства, перегляд монетарної політики  державна підтримка окремих галузей,   прискорення темпів економічного росту до 7% тощо.

До ключових ідей в сфері державного управління слід віднести активне впровадження цифрових технологій в роботі держорганів (блок-чейн, цифрове урядування,  цифрова демократія, тощо)

В сфері покращення бізнес-клімату, окрім кращого захисту прав власності і дерегуляції підприємницької діяльності, пропонується  створення  належної  інфраструктури для розвитку бізнесу на місцевому рівні (мова йде про створення  бізнес-інкубаторів, бізнес-акселераторів і коворкінгів)

В сфері оподаткування  пропонується:

  • знизити загальне податкове навантаження
  • знизити ставку податку на доходи фізичних осіб ,
  • введення прогресивної ставки,
  • замінити податок на прибуток податком на розподілений капітал, податок на додану вартість – податком на реалізацію товарів та послуг,
  • єдиний соціальний внесок перетворити в персоніфіковану пенсійну систему,
  • запровадити податок на гектар землі для сільського господарства,
  • ліквідувати незначні податки та збори, зокрема державне мито та судовий збір

В бюджетній сфері пропонується  запровадження нового документу – «Бюджетної стратегії», яка має складатися Урядом й ухвалюватися Верховною Радою на весь термін каденції Уряду. На основі Бюджетної стратегії має розроблятися більш конкретний плановий документ на середньострокову перспективу (3 роки) – Бюджетна декларація. Також передбачене активне використання програмно-цільового методу бюджетування і посилення впливу бюджетних програм на соціально- економічний розвиток. Тимошенко пропонує також  скоротити видатки на утримання апаратів органів влади.

Чимало уваги приділено управлінню держборгом. Зокрема, проектом передбачено  скорочення відносного обсягу державного і гарантованого державою боргу та досягнення цільового показника боргу – 60% ВВП, не пізніше, ніж на кінець 2020 року. Це має статись за рахунок деталізаціі  і чіткої регламентації фіскальних правил,  скасування практики державних фінансових вливань у статутні капітали банків і підприємств за рахунок нарощування державного боргу, введення до бюджетного законодавства України механізмів імплементації боргового ліміту, активізації внутрішнього ринку державних цінних паперів як альтернативи зовнішньому і збільшення частки гривневих зобов’язань у структурі державного боргу до рівня, щонайменше, 50%.

Щодо монетарної політики Тимошенко висловила переконання, що Національний банк потрібно повернути під контроль парламенту, а частину його функцій демонополізувати. Облікова ставка НБУ має бути знижена, щоб банки могли пропонувати  Малі банки, за її словами, мають відновитися, а також потрібно перейти від короткострокового кредитування до довгострокового.

В сфері інноваційного розвитку  Тимошенко запропонувала створити нове міністерство – інноваційного розвитку, та запровадити комплексну національну й інноваційну стратегію. Вона також планує працювати над створенням інноваційної екосистеми, технополісів та кластерів.

В цілому, документ, представлений Ю. Тимошенко  представляє собою строкату суміш  академічних постулатів декількох напрямків економічної теорії, різноманітних визначень, країнних порівнянь, аналізу поточної ситуації в ряді секторів економіки, а також рекомендацій для державної політики з різним рівнем деталізації, що в значній мірі базуються на популярних ідей, що  розроблені представниками експертного середовища та громадськими активістам. Однак чимала  кількість ідей та рекомендацій протирічать одна одній та мають  декларативний характер.