Після антикорупційного суду: можливі сценарії розвитку політичної ситуації

В червні офіційно закінчуються юридичні терміни, коли можна розпускати парламент і проводити вибори осінню 2018 року. Через тиждень будуть вирішуватися параметри політичної конкуренції і умови ведення президентської кампанії в таборів Порошенка.   

З 18 по 22 червня буде проходити завершальна сесія парламенту, на якій планують розглядати звіту уряду і приймати рішення – відправляти Гройсмана у відставку чи ні. Фактично, політичне майбутнє Володимира Гройсмана залежить не лише від затвердження урядового звіту, але і його особистого рішення щодо підняття цін на газ.

Українські політичні еліти успішно подолали виклик, пов’язаний із ухваленням законопроекту про Вищий антикорупційний суд. Разом з тим, прийняття даного рішення остаточно зняло з порядку денного розмови щодо дострокових виборів парламенту осінню в 2018 році.

Однак, жорстка і безпрограшна заява Володимира Гройсмана про можливу відставку напередодні голосування ще більше загострила його стосунки із БПП та Президентом.

Тижнем раніше, Прем’єр-міністр під час засідання уряду влаштував тонкий тролінг своєму головному союзнику – Арсенію Яценюку. Крім того, головних акціонерів НФ насторожує також те, що Гройсман почав відкрито кооперувати із спікером парламенту Андрієм Парубієм.

Фактично, Гройсман відкрито демонструє Заходу, внутрішнім стейкхолдерам, олігархам і громадянському суспільству свою повну суб’єктність та готовність до самостійного походу в політику.

Тому така політична зухвалість і цілковита автономність Прем’єр-міністра може призвести до його відставки і загострення політичної конкуренції в кінці червня.

У зв’язку із цим, існує два базових сценарії розвитку політичної ситуації.

 

Сценарій 1. Добровільна або примусова відставка Гройсмана

 Однією із ключових умов отримання кредиту МВФ для українського уряду є суттєве підняття цін на газ. Гройсман не налаштований підписувати таке непопулярне рішення, оскільки це може перекреслити всі його позитивні здобутки.

Не виключено, що Президент і БПП почнуть відкрито тиснути на Гройсмана, аби той підписав непопулярний декрет щодо підняття цін на газ, або ж подав у відставку. Тому Гройсмана будуть підводити, щоб він обрав персональні рейтинги і політичні амбіції – чи фінансову стабільність для всієї країни.

По-друге, під питанням залишається затвердження парламентом щорічного звіту уряду, який запланований на 20 червня. Якщо парламент визнає незадовільною роботу уряду, то це також є законною підставою для відставки всього Кабінету міністрів. В будь-якому випадку, в уряді є чимало вакантних посад, які можна розділити серед потенційних партнерів, або ж віддати в обмін на підтримку – Фіскальна служба, Мінфін, Міністерство аграрної політики, Міністерство охорони здоров’я, Міністерство інформаційної політики та ін.

При такому сценарії розвитку ситуації, згідно законодавству, парламент має призначити новий уряд. До моменту затвердження нового уряду, міністри будуть працювати в статусі «в.о».

Виконуючим обов’язків Прем’єр-міністра, скоріше за все, буде Степан Кубів – ідеальна кандидатура для президента на момент кампанії. Варто зазначити, що голоси на відставку Гройсмана у парламенті можуть і знайтися, але із новими призначеннями буде дуже складно знайти консенсус.

Не виключено, що такий уряд в підвішеному стані може попрацювати до кінця осені 2018, коли президентська кампанія буде в розпалі. Тоді Президент зможе розпустити парламент і призначити парламентські вибори синхронно із президентськими – на березень 2019 року.

 

Сценарій 2. Усе без змін – Гройсман залишається на посаді

Даний сценарій розвитку ситуації є найбільш ймовірним.

Незважаючи на певні непорозуміння між Гройсманом і НФ, фракція Яценюка навряд чи буде голосувати за визнання роботи уряду Гройсмана незадовільною. НФ не хоче повністю віддавати свій вплив на уряд на Банкову. Крім того, відставка Гройсмана і посилення позицій Порошенка в уряді напередодні старту кампанії не вигідна Батьківщині, Самопомочі та Радикальній партії.

Що стосується підняття цін на газ, то Прем’єр-міністр може за допомогою бюрократичних процедур може на деякий час відкласти це рішення (відпустки, лікарняні, безкінечні погодження із профільним міністерством та іншими органами). Багато хто переконує Гройсмана, що негатив від підняття цін на газ все рівно вдарить більше по Порошенку, аніж по ньому персонально. Тим паче, що реальне підняття ціни на газ громадяни відчують із настанням холодів в грудні-січні 2019 року.

Якщо Гройсман залишається на своїй посаді, то збережеться висока конфліктність між Прем’єр-міністром і президентом, який в умовах кампанії буде потребувати максимум політичного піару та підтримки уряду. Тому президентській команді необхідно буде домовлятися із Гройсманом, або ж шукати шляхи його нейтралізації за допомогою антикорупційних та силових органів.